Att städa en text

Hem/Blogg, Content marketing, Tips/Att städa en text

Att städa en text

Att som redaktör få en svårbegriplig och ostrukturerad text i knät med instruktionen “Lägg ut det här” är tyvärr inte ovanligt. Att snabbt bearbeta en text så att den blir kärnfull, läsvänlig och anpassad för webben är inte en helt enkel uppgift om man inte vet var man ska börja. Därför har vi satt ihop en liten lathund för hantering av besvärliga texter.

Strukturera, förtydliga och visa vägen

Här är några punkter du kan gå igenom medan du bearbetar din text. Bocka av allt eftersom.

Vad är viktigast?
Fundera på vad som egentligen är huvudbudskapet i texten? Se till att lyfta och förtydliga detta så tidigt som möjligt. Skala bort onödigt överflöd som för långa inledningar eller krångliga meningsbyggnader. Det stör läsningen.

Behöver rubriken ändras?
Tänk på att klickbara rubriker är själva vägen in till din text och därför förtjänar lite extra kärlek. Se till att rubriken är lockande och innehåller de sökord du vill fokusera på.

Dela upp och flytta om
Gör det enkelt för läsaren att skumma igenom texten och ändå ta till sig det viktigaste. Läsaren ska inte behöva lägga onödigt mycket tid för att sätta sig in i din text. Ofta hjälper det att korta “startsträckan” och flytta upp stycken som finns längre ner. Då kommer läsaren till kärnan snabbare.

Lägg till call to action
Vad vill du att läsaren ska göra när hen har läst din text?  Om du vill att någon ska köpa din produkt, glöm inte att hänvisa till din butik eller webbplats. Om du vill att läsaren ska kontakta dig, säg det och missa inte att lägga till kontaktuppgifter. Om du vill få läsaren att tänka till kan du till exempel ställa några kluriga frågor mot slutet. Call to action är ack så viktigt, men förvånansvärt lätt att glömma.

Tonalitet
När en text har fått gå en runda är det inte ovanligt att den spretar lite i tonen. Se till att texten har en röst. Det kan till exempel handla om att vara konsekvent med att skriva “du” istället för “ni” eller “man”, att undvika alltför krånglig terminologi eller att korta av långa meningar på vissa ställen.

Sökordsoptimera
Vi lever i ett ständigt informationsflöde där Google lyfter relevanta och användarvänliga sidor. Att sökordsoptimera din text är helt enkelt ett sätt att berätta för Google vad texten handlar om. Välj ut några sökord eller fraser du vill vara sökbar på och använd dessa flitigt. Du kan med fördel använda ett plugin i ditt webbpubliceringssystem som hjälper dig hålla koll hur väl du använder sökord och även hålla koll på metataggar . Vi rekommenderar verktyget Yoast.

När texten redan är godkänd

Om du har fått klartecken att publicera och det är bråttom finns det några saker du kan fixa till i sista minuten. Att vässa rubriken, lägga till call to action och sökordsoptimera gör stor skillnad.

Lycka till!

Vi på Stockholms Skrivbyrå hjälper ofta marknadsförare och redaktörsteam som vill vill fräscha upp sina kunskaper inom sökordsoptimering och textproduktion för digitala kanaler. Hör av dig om du vill veta mer om hur vi arbetar med workshops och utbildningar. Vi nås på hej@stockholmsskrivbyra.se eller telefonnummer: 08-556 042 00

2016-03-11T15:25:33+00:00 4 december, 2015|Categories: Blogg, Content marketing, Tips|0 kommentarer

Lämna en kommentar