A/B-test – nu kan du sluta gissa!

Hem/Marknad och sälj/A/B-test – nu kan du sluta gissa!

A/B-test – nu kan du sluta gissa!

Med A/B-test slipper du gissa och kan luta dig mot fakta. Att träffa mitt i prick med innehåll som målgruppen vill ha är varje marknadsförares dröm. Men ofta är det inte så enkelt. Och sällan finns det tydliga anledningar till varför vissa texter, bilder och färgval fungerar bättre än andra när det handlar om likes, delningar och (det viktigaste av allt) konvertering av kunder. Vare sig du jobbar med redaktionella blogginlägg, Facebook-annonser eller mejlkampanjer är ett A/B-test smart att göra!

A + B = sant

A/B-test går ut på att testa två olika versioner av kampanjer, nyhetsbrev, landningssidor eller design simultant, du ställer helt enkelt alternativ A mot alternativ B. Låt säga att du och dina kollegor har två tävlande idéer till en uppdatering på företagets Facebook-sida. Ingen idé att argumentera, testa båda! De två idéerna kanske har samma erbjudande och innehåll men skiljer sig åt i form, tonalitet eller budskap. Tänk om det ena alternativet fungerar bättre än det andra?

Målgrupper är mystiska ting som sällan följer ens förväntningar. Därför är det bra att utmana både dina mottagare och din egen kommunikation med dessa test. Samtidigt samlar du kunskap, data och insikter om vad som funkar bra och mindre bra för just ditt varumärkes marknadsföring.

Små skillnader, stora effekter

Facebook-kampanjen rullar igång, samtidigt som de två inläggen slumpas 50/50 för alla mottagare. Efter kampanjen följer du upp resultatet med hjälp av Facebooks egna verktyg. Mest sannolikt har du fått ett resultat som lutar mer åt det ena inlägget än det andra i form av klick, likes, delningar eller kommentarer. Kanske var det copyn på call-to-action-knappen som gjorde skillnaden, bildvalet eller annonstextens tonalitet. UX står för User Experience och det är i slutändan dina besökares upplevelse som avgör om din kampanj blir lyckad eller inte. 

Testa på webb, sociala medier och mejl

Testerna är inte begränsade till enbart sociala medier. A/B-test kan användas för till exempel mejlkampanjer, startsidor och landningssidor på webben. Den viktiga principen är att hålla sig till minst två testalternativ som slumpas för samma publik. 

När det kommer till webb och e-handel är det främsta målet ofta att konvertera besökare till kunder. Du testar genom att slumpa sidbesökare till två sidor med olika struktur, design eller innehåll. Besökarna märker ingenting, men du får svart på vitt vilken sida som fungerar bäst.

Verktyg för A/B-test

Oavsett ditt mål eller dina kommunikationskanaler finns en rad användbara digitala verktyg som hjälper dig att testa dig fram. 

Mejlmarknadsföring: Det finns många olika verktyg för nyhetsbrev. Många av skrivbyråns kunder använder Mailchimp. Det är ett smart verktyg som enkelt låter dig dela upp dina mottagarlistor och A/B-testa kampanjer. Du kan direkt ta del av statistik som visar klick och öppningar. A/B-test med Mailchimp 

Webb: Optimize är Googles egna verktyg för dig som vill optimera konverteringen på din webbplats. Tillsammans med Google Analytics får du översikt över besökarnas beteende, och kan enkelt välja webbdesign efter resultatet. A/B-test med Optimize

Sociala medier: Facebook Ad Manager erbjuder split tests eller delningstest för all sorts annonsering, samtidigt som du kan skräddarsy den målgrupp du villl nå. A/B-test med Facebook Ad Manager

Testa oss – vi håller två idéer i huvudet samtidigt!

Vi på skrivbyrån har lång vana av att digitala strategier och snabb produktion av innehåll. Att jobba med digital kommunikation och marknadsföring handlar mycket om att testa, analysera och lära.

Vi hjälper dig gärna att ta fram innehåll som fungerar i dina digitala kanaler. Med ett stall av erfarna UX-copys och UX-designers kan vi skapa idéer, koncept, struktur, design och innehåll som verkligen når fram.

Hör av dig till hej@stockholmsskrivbyra.se eller info@stockholmsskivbyra.se och testa vilken adress som fungerar bäst …

2019-01-08T15:38:37+00:00 8 januari, 2019|Categories: Marknad och sälj|0 kommentarer

Lämna en kommentar