7 myter om SEO – och hur du genomskådar dem!
05 sep 2017
SEO är en vetenskap med många “sanningar”. Dessvärre har dessa sanningar oftast ett bäst-före-datum då Googles algoritmer uppdateras, jämt och ständigt. Dagens sanningar kan vara morgondagens myter. Det är lika viktigt att hålla sig ajour som att flitigt ifrågasätta vedertagna optimeringsmetoder.
Vi har listat sju content-relaterade SEO-myter inför hösten 2017 som, för nuet, kan vara värda att ta sig en titt på. Låt tangenterna gå varma på marknadsavdelningen, byrån eller hemma i skrivlyan med dessa SEO-tips i sinnet.
#1 “Fler länkar rankar min sida högre”
Ja, många länkar är alltid bra för din rankning – Men! Om länkarna är felaktiga eller irrelevanta för ditt innehåll kommer din webbplats att diskrediteras av Google. I och med lanseringarna av Penguin-uppdateringarna, senast i september i fjol (Penguin 4.0), arbetar Google hårdare med att sålla bort de sidor och innehåll där länklistan helt enkelt inte håller måttet. Utan en genomtänkt länk-strategi faller SEO:n pladask.
#2″Google kan inte söka på bildmaterial”
Nej, Google kan inte söka på bildernas visuella innehåll. Men däremot har bildernas filnamn, alt-texter och disposition på en webbplats fått ökad betydelse. Med namn som liknar nyckelord, och med rätt placering i en text ökar chanserna att optimera rätt.
#3 “Min metabeskrivning måste vara proppad med nyckelord”
Detta påstående är, sedan Google själva annonserade det 2009, helt felaktigt. Metabeskrivningen är viktig som ambassadör för webbplatsen: för att locka fler besökare, bidra till användarvändlighet och i slutändan ranka webbplatsen högre. Däremot har nyckelord i en metabeskrivning ingen, eller väldigt liten, relevans för sökmotorn.
#4 “Användarvänlighet är ett plus – men adderar inget till min SEO”
Användarvänligheten är ALLT. Googles utveckling rör sig allt närmare att premiera kvalitativt och läsvärt content. Till det finns det inga genvägar mer än att lägga tid och omsorg på en sidas textinnehåll och struktur.
#5 ”Utan nyckelord i <H1> syns jag inte hos Google”
Att använda nyckelord i huvudrubriken, <H1>, är bra, men det är inte så att sidan inte alls syns hos Google om du inte gör det. Sökmotorerna tar hänsyn till texten och innehållet i sin helhet och det gör att sidan kan rankas högt ändå, förutsatt att den i övrigt tydligt visar vad sidan handlar om.
#6 “Geografisk närhet till besökarna har inget med sökmotoroptimering att göra”
2014 introducerade Google Pigeon-algoritmen som är specialanpassad för att ta fram geografiskt nära sökresultat, kopplat till innehållet. Sitter du i Stockholm och söker kommer du i första hand att se sökresultat som är nära dig. “Local SEO” har aldrig varit viktigare än nu, något som alla innehållsproducenter bör ha i huvudet när de producerar content.
#7 “Mobilanpassad webbplats eller ej – det spelar ingen roll”
Med uppdateringen Mobilegeddon som introducerades 2015 började mobilanpassade sidor att belönas rejält jämfört med de utan mobilanpassning. Som i de flesta exempel är användarvänligheten 2017:s ledord inom SEO, och att ha respekt för din webbsidas besökare är enligt Google ett måste.
Bli aldrig nöjd!
Att skriva sökmotoroptimerade texter handlar mycket om att lita på sin egen förmåga som textförfattare och samtidigt att hålla en hel del knep i huvudet. Lyckligtvis verkar det som att algoritmerna rör sig allt mer mot att berömma kvalitativt och läsvärt innehåll som läsarna gillar och vill ha mer av. Det uppskattar vi skribenter! Håll koll på fler rön och bli aldrig nöjd med vad du kan om SEO – det finns alltid mer att lära.