5 trender inom språk och skrivande
Den här veckan besöker Anna från Stockholms Skrivbyrå #Story2016 för att prata om språktrender. I en tid när i stort sett alla publicerar text dagligen – på Facebook, Instagram, bloggar och webbplatser – utvecklas språket snabbare än någonsin. Här är våra spaningar!
Vi utsätts för oredigerad text
Språket utvecklas snabbare än någonsin. Det beror på att vi är fler som publicerar text – på Facebook, Twitter, intranät och bloggar. Texterna publiceras oftast oredigerade och vi utsätts för stavfel, språkfel, särskrivningar, nya ord och andra kreativa språkliga lösningar. Förr hade tidningsredaktionerna hela korrekturavdelningar, idag är de bortprioriterade. Kraven på publiceringstakt är höga och språkvården hinns inte med.
MEN detta ivriga skrivande gör att vi, på individnivå, blir bättre och bättre på att uttrycka oss i text. Fler än någonsin tidigare skriver dagligen och den som tränar blir förstås bättre. Vi förstår också att tonen inte är densamma i en Facebook-uppdatering som i ett överklagande till en myndighet. Så än är hoppet inte förbi!
Vi talar i bild
Snabbt tempo, små skärmar och det faktum att det är jobbigt att skriva långt på ett mobiltangentbord gör att vi fattar oss kort. När nyanserna i språket försvinner behöver vi mjuka upp våra meddelanden med bilder. Användandet av emojis ökar hela tiden och alltfler använder emojis även i sin kommunikation på jobbet. Bilderna har fått en självklar plats. Emojis används främst för intern kommunikation, men den ökar även i företagens externa kommunikation.
Vi skriver med munnen
Vi ägnar allt mer tid till att kommunicera med hjälp av våra telefoner. Vi skriver mejl och meddelanden, uppdaterar Facebook, Insta och Snapchat. När skrivtröttheten slår till kommer röstfunktionen i telefonen väl tillhands. Vi använder Siri och andra röststyrda funktioner i allt större utsträckning. I Mary Meekers rapport spås röststyrda sökningar vara normen redan om fem år.
Frågan är vad som händer när vi slutar använda händerna? Forskning visar att handskriften är viktig för minnesfunktioner och inlärningsförmåga, särskilt för barn. Att kunna överföra tal till skrift och använda artificiell intelligens i vardagen är ändå fantastiskt och mycket tidsbesparande.
Företagens röst förändras
Förr byggde magasinen egna marknadsavdelningar. Nu kan en person enkelt sköta blogg, film och sociala kanaler. Reklamtröttheten är ett faktum och vi söker själva den information vi behöver online.
Det blir allt vanligare att företag arbetar med influencer marketing och samarbetar med kändisar, experter, bloggare, youtube-stjärnor – influencers alltså – för att nå fram med sina budskap. Det här förändrar tonen.
Skrivbyrån får allt oftare frågan om vi kan skriva texter där avsändaren låter som en person, en kompis, snarare än ett företag. Det formella tilltalet försvinner och även myndigheter förenklar och lättar upp sin ton.
Formellt eller informellt? Hur kan tonen stärka varumärket? Hur låter företaget eller varumärket i olika kanaler? Hur personlig kan man bli utan att äventyra sin trovärighet? Det är frågor som är värda att diskutera.
Vi kan inte längre skriva snyggt
Vi skriver sällan för hand. Istället använder vi skärmar och tangentbordet för att ta reda på saker och kommunicera, vi spelar in ljud eller filmar för att föra fram våra budskap. På nätet finns fakta att tillgå utan att vi skriver ner det och i skolan är välskrivning ett nedprioriterat ämne. Use it or lose it – när vi inte tränar tappar vi förmågan. Vacker handstil är något exklusivt idag.
Senaste tiden har Stockholms Skrivbyrå fått i förfrågningar om att ta fram handskrivna inbjudningar. Kanske är det en service som kommer att erbjudas i framtiden; handstilen som hantverk.
Vill du lära dig mer om språk, skrivande och digital kommunikation? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!